Možnosti chudnutia - prečo áno prečo nie?

Autor: mdiet .sk | 20.10.2014 o 6:16 | Karma článku: 5,32 | Prečítané:  1136x

Položili ste si už otázku, koľko je v súčasnosti na výber možností ako zhodiť svoje nadbytočné kilogramy? Prinášame prehľad tých najznámejších postupov a diét aj s odborným pohľadom na ich účinnosť, alebo bezpečnosť.  Prehľad možností chudnutia Vám pomôže zorientovať sa v neprehľadnej ponuke rôznych diét a redukčných programov. 

Menej jesť - viac sa hýbať

Najprirodzenejším, najlacnejším a bezpochyby naj-zdravším spôsobom redukcie telesnej hmotnosti je zvýšenie energetického výdaja oproti energetickému príjmu. V praxi to znamená radikálne zmeniť jedálniček a zvýšiť pohybovú aktivitu. Problémom tohto prístupu je skutočnosť, že na redukciu desiatich kilogramov nadbytočného tukového tkaniva je potrebný neúmerne dlhý čas. Pacient vidí v horizonte týždňa len veľmi malý váhový úbytok, úmerne s tým spravidla slabne jeho motivácia a podľa príslovia "zvyk je železná košeľa" sa obvykle po čase zase vracia k starému životnému štýlu, ktorý ho k obezite priviedol. Cez hrozivo veľké percento "odpadlíkov" (odhaduje sa, že týmto spôsobom dosiahne redukciu telesnej hmotnosti 10 a viac kg len 1 pacient z 10), ide jednoznačne o "najnormálnejší " spôsob normalizácie telesnej hmotnosti.

Nízkoenergetické diéty

Predstavujú najrozšírenejší sortiment v lekárňach a obchodoch s potravinovými doplnkami.  Z lekárskeho hľadiska jeden z najproblematickejších spôsobov, ako možno k redukcii telesnej hmotnosti pristúpiť. Ich princípom je pokrátiť energetický príjem náhradou obvyklého jedla pokrmom s nízkou energetickou hodnotou. Organizmus - tvárou v tvár náhlemu zníženiu energetického prísunu - spotrebováva najmobilizovatelnejšie vlastné rezervy - svalový a pečeňový glykogén a bielkoviny z vlastného svalového tkaniva. Zásobné tukové tkanivo ponecháva takmer nedotknutým, pretože ide o metabolicky "najvzdialenejší" zdroj zásobnej energie. Skoro pravidelným sprievodným javom týchto diét je hlad, ktorý zvyčajne vedie k tomu, že sa klient - po kratšej či dlhšej dobe sebatrýznenia - deň za dňom vracia k "normálnemu" stravovaniu, čo si vyčerpaný organizmus prekladá ako prechodné zlepšenie neblahej situácie a náhle získanú energiu prednostne ukladá do tukového tkaniva a nie do "vyťaženej" svaloviny. Výsledkom je ďalšie zhoršovanie pomeru svalové : tukové tkanivo a následne rozvoj obrazu tzv.  jo-jo efektu a metabolickej rezistencie.

Chemické cesty

Rozhodne najpreferovanejší a medicínsky najhorší spôsob, ako k problému obezity pristúpiť. Len máloktoré odvetvie farmakológie má za sebou tak pohnutú minulosť prešpikovanú vedľajšími škodlivými účinkami, ako sú tzv. "lieky na chudnutie" (anorektiká). Pamätníci si iste spomenú na Degonan, Fenmetrazín a ďalšie! Celosvetovo je dnes zaznamenaný jednoznačný ústup od tohto spôsobu terapie obezity. Na trhu existuje už len niekoľko málo molekúl. Niektoré pôsobia centrálne (na centrum hladu a sýtosti v mozgu), iné periférne systémom "antabusových reakcií" (ich efekt sa prejaví masívnou hnačkou len vtedy, ak klient poruší diétny režim). Periférne pôsobiace anorektiká sú tak rozhodne menším zlom, než ich centrálne pôsobiace náprotivky. Farmakologický spôsob "terapie" obezity je tak treba odmietnuť, pretože úplne obchádza príčinu a pacientov uvádza do omylu tým, že im dáva možnosť uveriť, že sa dá schudnúť prostým prehltnutím prášku. Z hľadiska preventívnej a edukatívnej medicíny je takýto prístup zásadne zlý .

Doplnky stravy

Trh je dnes zaplavovaný desiatkami tzv. potravinových doplnkov na chudnutie, ktoré sa stávajú predmetom nejednej televíznej reklamy, v ktorej sa zvyčajne opisuje z kontextu vytrhnutý biochemický poznatok, a akosi automaticky je spotrebiteľom ponúkaná zázračná interpolácia účinku na celý obézny organizmus. Laik nemôže túto pascu odhaliť, ak nemá dostatočné biochemické vzdelanie. Reklama je zvyčajne postavená tak, aby bola právne nenapadnuteľná. Tvrdí teda napríklad, že prípravky s obsahom chrómu "prispievajú k redukcii telesnej hmotnosti", potom sa opiera o skutočnosť, že chróm predstavuje stopový prvok nevyhnutný k normálnej funkcii inzulínu. Z toho prefíkaný výrobca ponúka myslieť si, že zvýšený prísun chrómu "zlepší" činnosť inzulínu a tým automaticky vylepší aj spracovávanie cukru v krvi, čím sa akosi samosebou obmedzí premena cukrov v tuky... Medicínska prefíkanosť takejto konštrukcie by mala byť jasná aj laikovi .

Prevažná väčšina doplnkov stravy v skutočnosti "funguje" podporou diurézy (odvodňujúci účinok), zvýšením energetického výdaja (kofeín), čiastočným vyviazaním tukov a sacharidov (odtiaľ sťaženie ich trávenia), respektívemechanickým zasýtením (obsah vlákniny, ktorá napučí v žalúdku a tlmí pocit hladu).

Treba teda pripustiť, že vhodne zvolené doplnky stravy (len a len na doplnenie účinného postupu) môžu byť dobrým pomocníkom pri správne vedenej redukcii. Vyberať by ich mal však skúsený terapeut, schopný posúdiť ich kvalitu a zmysluplnosť ich zloženia.

Módne vlny

Pravidelne sa možno stretnúť s módnymi vlnami najrôznejších zaručene fungujúcich diét. Niektoré sú neškodné a môžu skutočne prispieť k redukcii hmotnosti, bez toho aby pacientov akokoľvek ohrozovali (napr. delená strava), iné sú úsmevné až medicínsky nezmyselné či nebezpečné, zvyčajne jednostrannosťou svojho zloženia (tukožrútska polievka, grapefruitová diéta, hollywood diét .... ). Tak ako všeobecne platí, že v oblasti stravovania je potrebné zásadne sa neriadiť podľa televíznej reklamy, rovnako tak je treba nepodliehať tomuto typu módnych vĺn.

Atkinsonova diéta

Úplne špecifické postavenie má diéta navrhnutá Dr. Atkinsonom (eliminácia sacharidov, minimum zeleniny, živočíšne bielkoviny de facto v neobmedzenom množstve). Z biochemického a metabolického hľadiska musí viesť k redukcii a je teda - na rozdiel od všetkých uvedených prístupov - systematicky účinná, avšak súčasne je veľmi nebezpečná tým, že navodzuje úplne chybné stravovacie návyky (absencia vlákniny, vitamínov, absolútny nedostatok sacharidov, hrôzostrašný prísun nasýtených tukov a škodlivých živočíšnych bielkovín, a pod). Z týchto dôvodov je potrebné ju zásadne odmietnuť.

Pripravené hotové diétne jedlá

Módnym hitom poslednej doby sú hotové "pravé" jedlá na ohriatie v mikrovlnnej rúre. K redukcii telesnej hmotnosti sa nehodí, napriek tomu sú veľmi užitočné a praktické v udržiavacej fáze diéty, teda potom, čo pacient dosiahol požadovanú redukciu a musí sa začať stravovať tak, aby znovu nepribral. Tento typ pripraveného jedla je na obed počas pracovného týždňa rozhodne vhodnejšie ako pizza alebo fast food!

Neinvazívne fyzikálne metódy

V poslednej dobe sa veľmi rozšírili fyzikálne metódy, ktoré majú napomôcť obezite "zvonku", to znamená fyzikálnym pôsobením na tukové bunky. Na trhu sa objavil celý rad prístrojov, ktoré sľubujú aktívnu redukciu tukového tkaniva pri pasívnom čítaní módneho časopisu. Z medicínskeho hľadiska ide väčšinou o metódy neutrálne, podporné a akceptovateľné, ktoré môžu skutočne priaznivo pôsobiť napríklad na celulitídu. Na druhej strane ich použitie ako izolovaného spôsobu terapie nadváhy a obezity nemôže viesť k trvalým výsledkom a treba ich vždy kombinovať s vhodným prístupom "zvnútra".

Invazívne chirurgické metódy

Krúžky na žalúdok, liposukcia a ďalšie invazívne metódy sú, bohužiaľ, čím ďalej viac potrebné, sú však indikované vyhradene pre tzv. "morbídne" obezity, respektíve pre jedincov, ktorí majú trvalý nedostatok vôle a motivácie vyriešiť problém so svojou telesnou hmotnosťou inak. Proti správne udávaným invazívnym metódam z oblasti tzv. bariatrickej chirurgie, nemožno u vyššie popísaných jedincov nič namietať. Vedľajšie účinky sú značné (recidíva), rovnako ako riziká a záťaž pre organizmus, ktoré so sebou nesú (chirurgické výkony v celkovej anestézii).

Proteínová ketogénna diéta - MEDIDIET®

Proteínová ketogénna diéta MEDIDIET® využíva benefity pôstu ako takého s pridaním kvalitných proteínov v 4-5 denných dávkach kombinovaných s povolenou zeleninou, pri dodržiavaní základného protokolu popísaného prof. Blackburnom.

Základom tejto diéty je navodenie stavu ketózy, ktorá je pri obmedzenom prísune sacharidov a tukov za dostatočného príjmu kvalitných bielkovín v dávke 0,7-1,0 g/kg optimálnej hmotnosti zodpovedná za mobilizáciu tukových rezerv a ich využitia ako najefektívnejšej zložky takéhoto metabolického stavu. Využíva 4 fázy, ktoré sa postupne striedajú až do konca redukčného cyklu a končia ako nový spôsob zdravého stravovacieho režimu.

Na rozdiel od ostatných diét má svoje jednoznačne dané princípy a tieto boli aplikované, kontrolované v mnohých testoch, kde boli potvrdené pozitívne výsledky na redukciu nadmerných tukových zásob pri dodržiavaní INDIKÁCIÍ ako aj KONTRAINDIKÁCIÍ takejto diéty. Keďže obezita je ochorenie ako každé iné a má svoju značku v klasifikácii chorôb Dg: E-66, patrí tento liečebný postup do rúk lekára, hlavne pokiaľ chceme využiť účinky 1. a 2. fázy takejto diéty. 

Paelo diéta

V podstate sa takisto jedná o určitú formu proteínovej diéty, ktorá využíva navodenie fyziologického stavu ketózy na redukciu tukových zásob. Vychádza zo spôsobu stravovania  a ľudí v období paleolitu, keď naši predkovia boli prevažne lovci a zberači plodín. Takáto diéta preferuje mäsité, bielkovinové jedlá v kombinácii zeleniny, orechov, živočíšnych tukov a semien tak ako to bolo v dobách dávno minulých. Reálne sa jedná o spôsob redukcie, ktorý je vhodný pre inak zdravého človeka s nadváhou do 10-15kg.

Dukanová diéta

V zásade sa jedná o modifikáciu proteínovej ketogénnej diéty a jej základného protokolu, ktorý v roku 1975 popísal prof. Blackburn z Harvardskej Univerzity. Je takisto rozdelená do fáz, zvyčajne 4, kde hlavne v úvode strieda čisto bielkovinové dni s dňami, keď môžete k bielkovinovým jedlám pridávať povolenú zeleninu. V redukcii váhy  má svoj prínos. Je popísaná vo viacerých publikáciách vrátane samostatnej knihy o receptoch. Je vhodná na samoredukciu 10-15 kg bez výraznejších zdravotných komplikácií.

 

Autor:

MUDr. Richard Kozár MPH., 
MWM s.r.o., M.R.Štefánika 53, 960 01 Zvolen,
mail: info@mdiet.sk
web: www.mdiet.sk

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Slovenskí žiaci sa prepadli ešte hlbšie

Výsledky slovenských školákov v testovaní PISA dlhodobo klesajú.

KOMENTÁRE

Hlúpneme. Kto a kedy to zastaví?

Výprask by si zaslúžili tí, ktorí zodpovedajú za nízku úroveň školstva.


Už ste čítali?