Ako udržať redukovanú telesnú hmotnosť?

Autor: mdiet .sk | 24.10.2014 o 6:48 | Karma článku: 4,47 | Prečítané:  1040x

Na udržanie telesnej hmotnosti predtým obézneho človeka  sa odporúča denná fyzická aktivita v trvaní viac ako 60 minút, a to tak aby týždenný výdaj energie bol minimálne, a to je skutočne len minimum, 2000 kcal. Samozrejme pri zodpovedajúcom energetickom príjme nepresahujúcom jeho potreby.

V predchadzajúcom príspevku (Redukcia hmotnosti a pohybová aktivita) sa hovorilo o obezite ťažšieho stupňa, prípadne už s komplikáciami, prípadoch kedy je už potrebný počas chudnutia lekársky dohľad. V prípadoch nadhmotnosti (teda BMI pod 30), kedy sa jedná o uloženie tukových zásob na esteticky nevhodnom mieste, sa môžeme zamerať už viac aj na formovanie tela.

Základom je tiež pravideľné cvičenie aeróbneho charakteru, ako napr. aerobik, zumba, joging,  atď. V aeróbnom rozmedzí zostávame pokiaľ naša maximálna tepová frekvencia nepresiahne 80 %. Pri vyšších hdonotách MTF (maximálna tepová frekvencia) sa už tuky nespaľujú v takej miere, i keď celkový energetický výdaj sa zvyšuje. K týmto pridávame minimálne 2-3 krát do týždňa silové cvičenia. Pri silovom cvičení sa snažíme dostať  MTF na  80 – 90 %, prípadne krátkdobo nad 90 %. Tieto cviky zameriavame prednostne na oblasti v ktorých je svalová hmota menej rozvinutá.  Samozrejme ani ostatné partie nemôžeme zanedbávať. Základom nášho rozhodovania sú opäť výsledky meraní na bioimpedančnom prístroji, ktorý vyhodnocuje aj vyváženosť svalstva jednotlivých telesných partií. Niekto má vyvinutejšie svalstvo dolných končatín, iný svalstvo ramien, paží atď., a tak správne vedenie skúseným trénerom je žiadúce. So správnym zameraním na požadované partie dosahujeme harmonickú vyváženosť postavy, samozrejme v rámci genetických daností jednotlivca. Ani v týchto prípadoch sa ale nevyhneme zásadám správneho stravovania a vyváženosti energetického príjmu a výdaja (4. fáza MEDIDIET).

article_photo (www.mdiet.sk)

Vyššie uvedené údaje hodnotenia energetickej náročnosti, či už  v podobe spotrebovaných kalórií , či  v podobe odrazu v MTF, môžeme prijať ako všeobecné a orientačné. Záverom je ale dôležité pripomenúť, že každý človek je individualitou. Na tejto individualite sa podiela genetická dispozícia stavby tela a látkovej premeny, ďalej zvyklosti v oblasti stravovania a vzťahu k pohybovej aktivite, ktoré prijíma od detstva až po súčasnosť, končiac až hodnotovým rebríčkom priorít.  A takto  isto individuálny musí byť aj náš prístup pri rozhodovaní o odporučeniach v oblasti stravovania ako aj pohybových aktivít. 

 

Autor:

MUDr. František Križanovič, 
MWM s.r.o., M.R.Štefánika 53, 960 01 Zvolen,
mail: info@mdiet.sk
web: www.mdiet.sk

Literatúra:

  1. Patogeneze obezity, prof. MUDr. Ratmír Rath, DSc.
  2. Pohybová aktivita neoddeliteľná súčasť komplexného manažmentu dyslipidémií prof. MUDr. Dušan Meško, PhD.Klinika telovýchovného lekárstva UK JLF a MFN, Martin, Via Practica, 2009.
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Slovenskí žiaci sa prepadli ešte hlbšie

Výsledky slovenských školákov v testovaní PISA dlhodobo klesajú.

KOMENTÁRE

Hlúpneme. Kto a kedy to zastaví?

Výprask by si zaslúžili tí, ktorí zodpovedajú za nízku úroveň školstva.


Už ste čítali?