Jarná očista s proteínovou diétou

Autor: mdiet .sk | 9.4.2015 o 6:07 | Karma článku: 3,80 | Prečítané:  1009x

Jar bola odpradávna zvláštnym obdobím. Obdobím nového začiatku a zbavovania starých usadenín a nánosov. Jar je zároveň obdobím rastu a príležitosti k rastu. Aj my pokiaľ sme zdraví, máme chuť byť aktívny a pracovať.  Na jar všetko vykukuje zo zeme, akoby sa aj príroda snažila rozhliadnuť.  A aj pre nás je jar obdobím na hodnotenie predošlého obdobia, ale aj na pohľad do budúcnosti. Je najlepším obdobím na vážne a možno aj menej vážne rozhodnutia. 

Jar bola odpradávna obdobím pôstov až hladoviek, ako aj rôznych diét. Pravda v starších časoch bol za týmito postupmi skôr duchovný zámer, veď ľudia mali prístup len k prirodzeným potravinám (nebol koncentrovaný cukor, hladká múka, o chemikáliách už nehovoriac). I keď v zimnom období vtedy prijímali ťažšie jedlá s vyšším obsahom tukov, a mali aj výrazne menej pohybu ako v ostatných ročných obdobiach. A tak sa na očiste aj na telesnej úrovni podieľali. Analýza jednotlivých očistných kúr a redukčných diét nie je témou tohto príspevku. Ale nasledujúce považujem za nutné zdôrazniť: telo k všetkým svojim životným pochodom potrebuje živiny. Obzvlášť v období regenerácie by ich obmedzenie nebolo prospešné. Musíme ich dodávať v dostatočnej miere.

Proces odbúravania starého a rastu nového využívame aj v našej proteínovej diéte, kedy sa odbúravajú škodlivé tukové nánosy a podporuje sa budovanie kvalitnej svalovej hmoty. Toto obdobie nového začiatku je teda ideálnym obdobím aj na zahájenie redukcie hmotnosti, teda zbavovania sa tukového tkaniva a v ňom uložených toxických usadenín. Jedným z najvhodnejších spôsobov zrýchlenia tohto procesu je využitie fyziologických biochemických procesov, ktoré zabezpečia stratu hmotnosti len na úkor tukového tkaniva a zachovanie dôležitej svalovej hmoty. Touto metódou je bielkovinová ketogénna diéta. Našťastie už aj školská medicína ustupuje od názorov predchádzajúcich desaťročí, týkajúcich sa rezervovaného postoja k otázke príjmu bielkovín. Dnes už mnohé štandardné medicínske štúdie potvrdzujú neopodstatnenosť týchto obáv. Dokonca vyzdvihujú vynikajúce výsledky tejto metódy aj v liečbe komplikácií obezity (vysoký krvný tlak, cukrovka 2. typu, zvýšené hladiny kyseliny močovej atď.). Zmena náhľadu sa stane ešte výraznejšou keď sa prestaneme pozerať na bielkovinu ako takú a rozlíšime ju na rastlinnú a živočíšnu, a pripustíme ich odlíšiteľný vplyv na organizmus človeka.

Aj počas prebiehajúcej bielkovinovej ketogénnej diéty, ako aj pri následnom postupnom prechode k prirodzenej strave, môžeme využiť osvedčené skúsenosti klasickej diétologickej praxe.

Najviac aktívne orgány v tomto období z pohľadu čínskej medicíny sú pečeň a žlčník. Čo znamená, že vydávajú viac energie  a z toho pramení aj zvýšená únava v tomto období.  Preto ich treba posilňovať.  A to sa dá veľmi účinne aj prispôsobením jedálnička.

Na jar sa snažíme zbaviť látok zo zimy. To sa deje  pomocou octu. Ocot sa dáva na koniec, keď  jedlo dovárame, na posledné 3-4 minúty.  Kyslá chuť uvoľňuje, osviežuje. Uvoľňuje všetko čo je koncentrované vrátane tukov, uvoľňuje aj psychické napätie. K mäsu a strukovinám pridávame kvasný ocot, k zelenine a šalátom jablčný ocot.

Z potravín uprednostníme – zo strukovín šošovicu a zelený hrach suchý, zo zelenín brokolicu, karfiol, pór, kaleráb a reďkovky, z obilnín jačmeň, pohánku a raž. Veľmi dôležitá je kyslá kapusta, a ako zdroj vitamínov skupiny B pekárenské kvasnice.  Tieto potraviny nám dávajú silu do zmien a napomáhajú vytváraniu psychickej stability.  Z techník varenia uprednostníme krátky var do 20 minút a varenie na pare. Vynechávame chlieb a pečivo.

Dôležité je tiež zvýšiť prísun draslíka –  zelené byliny (žihľava, skorocel, púpava), vňať petržlenu. (Aj zelenina bola bylinou predtým než ju vyšľachtili.)   Vynikajúcim zdrojom draslíka je aj sušené ovocie, ktoré ale nepoužívame počas prvých fáz bielkovinovej diéty.

Ešte nemožno obísť dôležitosť ba nevyhnutnosť dostatočného pohybu. (Detailnejšie sa k tejto otázke vyjadrujeme v predchádzajúcich článkoch.) Záverom vám želám správne v rozhodnutie, či sa vydať cestou aktívneho prístupu k svojmu životu a zdraviu, ktoré ako jediné je predpokladom k prežívaniu šťastia v ďalších oblastiach života.

 

Autor:

MUDr. František Križanovič, 
MWM s.r.o., M.R.Štefánika 53, 960 01 Zvolen,
mail: info@mdiet.sk
web: www.mdiet.sk

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Slovenskí žiaci sa prepadli ešte hlbšie

Výsledky slovenských školákov v testovaní PISA dlhodobo klesajú.

KOMENTÁRE

Hlúpneme. Kto a kedy to zastaví?

Výprask by si zaslúžili tí, ktorí zodpovedajú za nízku úroveň školstva.


Už ste čítali?