Čo majú spoločné najúspešnejšie diéty?

Autor: mdiet .sk | 16.4.2015 o 5:30 | Karma článku: 5,38 | Prečítané:  825x

Medzi momentálne najpopulárnejšie diéty nielen na Slovensku patria Dukanova diéta, Atkinsonova diéta, Paleo diéta a bielkovinová ketogénna diéta. Nie všetci však vieme, že každá z nich vychádza z tej istej fyziologickej podstaty prechodu metabolizmu do stavu ketózy, ktorá je dnes medicínsky overenou a bezpečnou metódou redukcie nadváhy. Ako každá iná metóda má však svoje indikácie a kontraindikácie. Preto najmä ľudia s vyššou nadváhou, alebo aj miernou nadváhou v kombinácii s niektorým so sprievodných ochorení, ako je cukrovka II. typu, vysoký tlak a iné ochorenia patria do rúk špecializovaného lekára alebo minimálne veľmi skúseného nutričného terapeuta.

Navodenie stavu ketózy nastáva postupne a začína znížením príjmu sacharidov pod hranicu 50 g sacharidov na jeden deň. Je v podstate jedno, či sa jedná o jednoduché cukry, alebo cukry viazané väzbami až do polysacharidov. Rozdiel je len v tom, že jednoduché cukry sa rýchlejšie využijú, či už ako zdroj energie, alebo na tvorbu zásobného tuku. Pokiaľ príjem sacharidov pod 50 g na deň pretrváva dostatočne dlho, bez akéhokoľvek prerušenia, telo sa postupne prepína do stavu ketózy, čo znamená, že ako zdroj energie na pokrytie svojich energetických požiadaviek využíva ketolátky, ktoré sa vytvárajú u obézneho človeka štiepením zásobného tuku.

V čom je teda rozdiel medzi jednotlivými diétami, keď všetky využívajú ten istý princíp? Ktorá z nich je najefektívnejšia?

V prvom rade pripomeniem, že sa na ne budem pozerať len ako na diéty, kde hlavným kritériom bude efektivita, bezpečnosť a rýchlosť redukcie. Tá je priamo podmienená dvoma základnými faktormi. A to:

  • výškou prijatých sacharidov za deň,
  • výškou celkovo prijatej energie v kilokalóriách za deň.

Paleodiéta

Knižná publikácia „Moderné paleo“ si našla množstvo nadšencov aj u nás. Principiálne vychádza z účinkov ketózy na organizmus človeka. Podľa množstva prijatých sacharidov na deň sa rozlišujú rôzne formy palea. Paleo vychádza zo spôsobu výživy človeka v období paleolitu a odporúča spektrum potravín, ktorými sa telo človeka uvedie do stavu ketózy rôzneho stupňa. Keďže sa v rámci výživy využívajú bežné potraviny, ktoré sú zložené väčšinou z minimálne dvoch zdrojov živín, ich energetická hodnota je tak vyjadrená súčtom energií zo všetkých zdrojov nachádzajúcich sa v potravine. Paleo z tohto dôvodu považujem skôr za životný štýl, ktorého nespornou prednosťou je obmedzenie príjmu sacharidov v potrave. Už len samotným znížením príjmu sacharidov tak dochádza k významným zdravotným benefitom takéhoto spôsobu stravovania sa a životného štýlu.

Atkinsonova diéta

Je pomenovaná podľa jej propagátora Dr. Atkinsa a na konci minulého storočia zachvátila celé USA. Ako základný princíp využíva tiež preorientovanie metabolizmu do určitého stupňa ketózy. Ketóza sa dostavuje obmedzením množstva prijatých sacharidov v potrave bez výraznejšieho zníženia príjmu živočíšnych tukov a bielkovín. Jej efekt závisí od stupňa ketózy a hlavne celkovo prijatej energie. Keďže využíva bežné potraviny a ich úpravu bez výraznejšieho obmedzenia príjmu tukov, tým sa energetický denný príjem dostáva na úroveň okolo 2000 kalórií na deň.

Dukanova diéta

Je pomenovaná podľa Dr. Dukana, ktorý s určitými „vylepšeniami“ okopíroval základný protokol bielkovinovej ketogénnej diéty, ktorý bol popísaný v roku 1973 profesorom Georgom Blackburnom z Harvardskej lekárskej univerzity. Pozostáva zo štyroch fáz, kde prvé dve sa skladajú buď z čisto bielkovinových dní, v ktorých sa konzumujú iba bielkovinové jedlá zastúpené chudými druhmi mäsa, rýb, morských plodov, vajíčok, tofu syra a nízkotučného jogurtu. Takéto dni sa v určitých cykloch striedajú s bielkovinovo-zeleninovými dňami, v ktorých sa doporučené bielkovinové potraviny kombinujú s povolenými druhmi zeleniny. Hlavne počas bielkovinových dní dochádza k výraznému zníženiu príjmu sacharidov a uvedeniu organizmu do stavu ketózy. Stupeň ketózy je priamo úmerný množstvu prijatých sacharidov. Keďže táto diéta kombinuje bežné potraviny, množstvo ich príjmu je priamo úmerné aj množstvu prijatej energie.

Bielkovinová ketogénna diéta

Bielkovinová ketogénna diéta je medicínsky prepracovaný spôsob redukcie nadváhy. Drží sa základného protokolu popísaného profesorom Blackburnom a je rozdelená do štyroch fáz. U niektorých klientov, ktorí okrem nadváhy majú aj iné zdravotné komplikácie obsahuje o jednu fázu navyše, ktorá sa nazýva aj nultá fáza, počas ktorej dochádza k úprave medikamentóznej liečby a príprave na samotnú redukciu. Táto metóda má svoje indikácie a kontraindikácie, ktoré je potrebné dodržiavať. Hlavne fáza 1, v ktorej dochádza k najrýchlejšiemu úbytku váhy a tukového tkaniva, je pre organizmus človeka zaťažujúca, a preto by mala prebiehať pod dohľadom skúseného lekára. Na rozdiel od troch predošlých diét sa využívajú pri bielkovinovej ketogénnej diéte špeciálne pripravené instantné jedlá, ktoré sa konzumujú namiesto bežných potravín. Počet týchto jedál za deň závisí od vstupnej hmotnosti klienta, pri ktorej sa redukcia začína. Tieto špeciálne instantné jedlá majú presné zloženie a sú zložené z bielkovín, mlieka, vajec a sóje z minimálnym obsahom cukrov a tukov. Ich energetická hodnota sa pohybuje v závislosti od presného zloženia jednotlivého druhu potraviny, medzi 100 – 150 kilokalórií na jednu porciu. Jedlá majú príchuť slanú alebo sladkú a počas dňa sa striedavo kombinujú. Ku slaným jedlám je potrebné konzumovať dostatočné množstvo povolených druhov zeleniny. Medzi povolenými druhmi zeleniny sú zastúpené tie, ktorých obsah sacharidov na 100 gramov je čo najnižší. Postup pri tejto metóde je presne popísaný a pri jeho dodržaní dochádza k výraznej redukcii zásobného tukového tkaniva. Dĺžka takéhoto procesu je závislá od veľkosti redukcie, ktorú klient potrebuje, či už z kozmetických alebo zdravotných dôvodov.

Záver

V tomto článku som sa snažil popísať podstatu jednotlivých druhov diét, ktoré sú dnes najbežnejšie používané. Tie, ktoré majú naozaj aj reálne výsledky, sú väčšinou založené na princípe zníženia príjmu sacharidov a preorientovania sa organizmu do určitého stupňa ketózy. Vzhľadom na použité zdroje dosahujú ketózu určitého stupňa a odbúravanie zásobného tuku je priamo závislé od množstva celkovo prijatej energie a stupňa ketózy, v ktorej sa nachádzajú. V ďalšom článku podrobnejšie popíšem jednotlivé fázy bielkovinovej ketogénnej diéty.

 

Autor:

MUDr. Richard Kozár MPH., 
MWM s.r.o., M.R.Štefánika 53, 960 01 Zvolen,
mail: info@mdiet.sk
web: www.mdiet.sk

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Slovenskí žiaci sa prepadli ešte hlbšie

Výsledky slovenských školákov v testovaní PISA dlhodobo klesajú.

KOMENTÁRE

Hlúpneme. Kto a kedy to zastaví?

Výprask by si zaslúžili tí, ktorí zodpovedajú za nízku úroveň školstva.


Už ste čítali?