Dôležitosť výživy pre mentálne zdravie

Autor: mdiet .sk | 14.2.2016 o 10:52 | Karma článku: 3,88 | Prečítané:  568x

Stále viac a viac dôkazov nás utvrdzuje v tom, že kvalitná výživa poprípade jej deficit majú dopad na liečbu psychických chorôb.

S farmakologickými prístupmi k liečbe psychických ochorení ktoré sú na jednej strane veľmi nákladné v rozvinutých krajinách a na druhej strane neprístupné kvôli svojej nákladnosti v rozvojových krajinách,  sa vedci a odborníci na verejné zdravie začínajú zaoberať otázkami duševného zdravia z pohľadu výživy.  Jerome Sarris, z University of Melbourne (v Austrálii) a jeho kolegovia tvrdia, že: " Neustále narastá množstvo dôkazov, ktoré poukazujú na vzťah medzi kvalitou výživy (alebo potenciálnymi nutričnými ​​nedostatkami) a duševným zdravím a možnosťou využívať vybrané potravinové doplnky zamerané na konkrétne živiny na odstránenie výživových nedostatkov alebo ich užívanie pri monoterapiách či augmentovaných terapiách." Tým ďalej tvrdí, že už je dostatok dôkazov na podporu tvrdenia, že výživovo orientované terapie sú výrazne nápomocné pri liečení psychických porúch. Štúdie poukazujú na to že existuje množstvo živín, ktoré majú priamy a pozitívny dopad na mentálne zdravie jedinca a správne fungovanie mozgu. Do nich patria napríklad Omega 3 kyseliny, vitamíny skupiny B (najmä kyselina listová a B12), cholín, železo, zinok, horčík, S-adenozylmetionín (SAMe), vitamín D, a aminokyseliny. Autori štúdie zdôrazňujú: "Zastávame názor, že kvalitná výživa je hlavný determinant pri fyzickom tak aj duševnom zdravý"

Okrem toho štúdie preukázali, že probiotiká môžu znížiť úroveň úzkosti, mieru stresu a zvýšiť duševnú pohodu. Vedci zistili, že riziko depresie je 25% až 35% nižšie v Stredomorí a u Japonskej stravy v porovnaní s typickou "západnou" stravou. Výskumníci veria, že sa jedná o dôsledok vysokého množstva zeleniny, ovocia, nespracovanej obilniny, morských plodov v kombinácii s menšími porciami chudého mäsa a trochou mliečnych výrobkov v týchto tradičných spôsoboch stravovania, ktoré sú v úplnom rozpore s klasickým západným stravovaním. Tradičné spôsoby stravovania taktiež neobsahujú spracované jedlá alebo rafinované cukry, ktorých je v západnej strave obrovské množstvo. Okrem toho, mnoho z nespracovaných potravín v tradičných diétach je fermentovaných, a preto pôsobia ako prírodné probiotiká.

 

Zdroj: 

http://www.worldhealth.net/news/importance-nutrition-mental-health/

Autor:

MUDr. Richard Kozár MPH. 
MWM s.r.o., M.R.Štefánika 53, 960 01 Zvolen,
mail: info@mdiet.sk
 

Centrum Bratislava:

tel. č.: 0944 022 442

mail: info-ba@mdiet.sk
web: www.mdiet.sk

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Slovenskí žiaci sa prepadli ešte hlbšie

Výsledky slovenských školákov v testovaní PISA dlhodobo klesajú.

KOMENTÁRE

Hlúpneme. Kto a kedy to zastaví?

Výprask by si zaslúžili tí, ktorí zodpovedajú za nízku úroveň školstva.


Už ste čítali?