Priaznivý vplyv vlákniny

Autor: mdiet .sk | 28.9.2016 o 6:57 | Karma článku: 4,15 | Prečítané:  607x

Aj keď vláknina nie je považovaná za "živinu", má zásadný význam v našej strave a preto je jej príjem neustále skúmaný.

Donedávna bol význam vláknine prisudzovaný výhradne z dôvodu zlepšeniu funkcie čriev, ale nedávny výskum ukázal, že adekvátny prísun vlákniny v potrave môže znížiť riziko vzniku niektorých chronických ochorení, ako sú napríklad ochorenie koronárnych tepien, cievna mozgová príhoda, hypertenzia, diabetes mellitus ako aj znížiť riziko vzniku niektorých gastrointestinálnych porúch. Opačne platí, že zvýšenie príjmu vlákniny upravuje hladinu cholesterolu v krvi, znižuje tlak, zlepšuje kontrolu glykémie u pacientov s diabetes mellitus, pomáha pri znižovaní telesnej hmotnosti a pôsobí na zlepšenie imunologického systému.

Vlákniny sú sacharidy ktoré nemôžu byť strávené telom. Sú to polysacharidy a fenolové polyméry vyskytujúce sa v zložení niektorých potravín. Ovplyvňujú pohyby tráviaceho traktu, ktoré zlepšujú naše zažívacie funkcie a znižuje riziko celého radu ochorení. Je to preto, lebo vlákniny odolávajú enzýmom vytváraným v ľudskom tele počas cestovania ľudským tráviacim traktom a sú buď čiastočne strávené mikroflórou v hrubom čreve, alebo relatívne nezmenené sa vylučujú stolicou. Takže, vláknina napomáha k udržaniu zdravej črevnej mikroflóry, čo súvisí s ochranou proti kolonizácii a šíreniu bakteriálnych patogénov, správnemu fungovaniu imunitného systém a správnemu vstrebávaniu živín, čo dokazuje, že  má zásadný význam pre zdravie človeka.

Svetová zdravotnícka organizácie (WHO) odporúča denný príjem najmenej 25 g vlákniny. Avšak naša každodenná zvýšená spotreba priemyselne spracovaných a rafinovaných potravín zmenšila náš denný príjem vlákniny v dôsledku straty určitých živín počas spracovania (vrátane vlákniny) pod túto minimálnu odporúčanú dávku.

Diétárna vláknina sa delí do dvoch skupín v závislosti od jej profilu rozpustnosti. Vláknina sa nachádza v ovocí, zelenina, strukovinách a celozrnných produktoch.

Rozpustné typy vlákniny: pektíny, slizy, gumy (guma Arabská a Guarová guma), inulín, FOS (fruktooligosacharidy), beta-glukány, psyllium a hemicelulóza typu A. Tieto vlákniny majú schopnosť viazať sa na vodu a tvoriť gély (čo je dôvod, pre ktorý sa nazývajú rozpustné). V gastrointestinálnom trakte spôsobujú oneskorenie vyprázdňovania žalúdka a prechod črevným traktom, znižujú rýchlosť absorpcie glukózy a cholesterolu, sú substrátom pre bakteriálnu fermentáciu, ktorý má za následok vznik plynov ako vodík, metán a oxid uhličitý a sú transformované do mastných kyselín s krátkymi reťazcami, ktoré slúžia ako potrava pre zdravú črevnú flóru a enterocyty, ktoré sú zásadné pre črevný metabolizmus. Vláknina sa vyskytuje predovšetkým v ovocí a zelenine, ale aj v obilninách (ovos a jačmeň) alebo strukovinách (fazuľa, cícer, šošovica a hrášok).

Hlavné metabolické účinky rozpustných vláknin

  • spomaľujú vyprázdňovanie žalúdka, čo môže mať za následok pocit sýtosti
  • pozmieňa metabolizmus v hrubom čreve prostredníctvom výroby SCFA
  • moduluje gastrointestinálne motility
  • podporuje rozvoj črevnej mikroflóry
  • poskytuje energiu pre črevnú sliznicu
  • znižuje pH hrubého čreva, čo  zabraňuje vzniku patogénnych baktérií v ňom
  • zlepšuje ochranu proti infekciám
  • zvyšuje glukózovú toleranciu

Nadmerné užívanie rozpustnej vlákniny (nad 50 gramov) môže spôsobiť zvýšenie črevnej fermentácie, čo môže spôsobiť zintenzívnenie tvorby plynov a dokonca môže spôsobiť hnačku.

Nerozpustná vláknina

Celulózové vlákna (vláknina na rastlinnej báze),  hemicelulóza typ B, rezistentný škrob a lignín. Vytvára časť vonkajšej štruktúry rastlinných buniek. Nerozpustná vláknina má mechanický účinok v gastrointestinálnom trakte. Je ťažko fermentovateľná a urýchľuje prechod črevným traktom kvôli absorpcii vody. Nerozpustná vláknina teda zvyšuje objem a mäkkosť stolice a znižuje črevnú zápchu. Vzhľadom na to, že je ťažko fermentovateľná, nerozpustná vláknina nespôsobuje tvorbu plynatosti a hnačky, ale v prípade konzumovania vo veľkom množstve môže viesť k objemnej stolici. Je dôležité mať teda na pamäti, že ak má nerozpustná vláknina plniť svoju úlohu v tele, príjem veľkého množstva tekutín je doslova nevyhnutný. Nerozpustná vláknina sa nachádza predovšetkým v zelenine, pšeničných otrubách, obsahuje ju napríklad ovos, ryža  či celozrnné výrobky.

ZLEPŠENÉ ČREVNÉ FUNKCIE = LEPŠIA OCHRANA

Kakao WheyKakao Whey (www.mdiet.sk)

Rozpustná vláknina sa rozpúšťa vo vode. Nerozpustná vláknina nie. Do istej miery je tento rozdiel určujúci pokiaľ ide o ich funkcie v tele a ich prínos pre zdravie, ale obe rovnomerne pôsobia na rýchlosť prechodu črevným traktom. Rozpustná vláknina vedie k reakciám fermentácie, ktoré produkujú vysoké koncentrácie špecifických látok, ktoré sa nazývajú mastné kyseliny s krátkym reťazcom. Na druhej strane, rozpustná vláknina vytvára hladkú povrchovú vrstvu pozdĺž sliznice tenkého čreva a slúži ako bariéra pre vstrebávanie niektorých živín a odďaľuje základný metabolizmus sacharidov a tukov. To významne prispieva k energetickej stabilizácii metabolizmu a regulácii náhleho zvyšovania glukózových úrovní. Predchádzajúce štúdie tiež ukázali, že požitie rozpustnej vlákniny prispieva k znižovaniu hladiny cholesterolu znížením absorpcie žlčovej soli v tenkom čreve.

Je tiež dôležité si uvedomiť, že jednou z najviac zaujímavých vlastností rozpustnej vlákniny je fermentácia. Fermentované vlákna sú prevedené na živiny nevyhnutné pre lepší rozvoj laktobacilova bifidobaktérií, ktoré priaznivo zvyšujú prospešnú črevnú mikroflóru, čo inhibuje rast patogénnych (malígnych) baktérií. To znamená, že je tiež posilnený imunologický orgánový systém a teda predstavuje prevenciu gastrointestinálnej infekcie a dokonca je prevenciou rakoviny hrubého čreva.

Vďaka metabolickým účinkom nerozpustnej vlákniny sa:

  • Zvyšuje objem a mäkkosť stolice
  • Zvyšuje frekvencia črevných pohybov a skracuje tranzitný čas odpadu cez hrubé črevo
  • Znižuje zápcha

Nerozpustná vláknina:

  • Absorbuje vodu
  • Je ťažko kvasiteľná
  • Zosilňuje protibakteriálnu ochranu

Čo stojí za pocitom sýtosti

Vedci z Imperial College v Londýne v Anglicku zistili, že tajomstvo k potlačeniu chuti do jedla spočíva v molekule známej ako acetát (kyselina octová), ktorý je uvoľňovaný v čreve počas príjmu vlákniny. Experimenty na myšiach preukázali, že acetát sa po konzumácii hromadí v hypotalame (oblasti mozgu, ktorá reguluje hlad), a vďaka sérii chemických reakcií ovplyvňuje neuróny ktoré následne znížia chuť do jedla. V priebehu štúdie, kedy bol acetát injekčne podávaný priamo do krvného riečišťa, čreva alebo mozgu myší, došlo u nich k zníženiu potravinovej spotreby. Pretože táto látka je aktívna len po krátku dobu v tele, vedci sú presvedčení, že iba jedna "acetátová pilulka" je potrebná na dostatočné predĺženie účinku tejto látky v organizme aby sa dosahoval dlhotrvajúci pocit sýtosti a následný úbytok v miere spotreby jedla.

Štúdia tiež skúmala účinky jedného typu vlákniny s názvom inulín, pochádzajúcej z čakanky a cukrovej repy a pridávanej do cereálnych tyčiniek. V priebehu experimentu bolo zistené, že u zvierat, ktorým sa podávala strava bohatá na tuky spolu s inulínom miera konzumácie potravín klesla a v dôsledku toho naberali váhu pomalšie než tie myši, ktoré konzumovali stravu s vysokým obsahom tuku, ale bez inulínu.

Kardiovaskulárna ochrana

Nedávna štúdia hodnotila vzťah medzi diétnou vlákninou a kardiovaskulárnou mortalitou. Výsledky ukázali, že tí, ktorí konzumujú viac vlákniny majú v priemere o 25% nižšiu pravdepodobnosť získania akejkoľvek kardiovaskulárnej choroby či o 25% zníženú kardiovaskulárnu mortalitu v porovnaní s tými  jedincami, ktorí nekonzumujú dostatočné množstvá vlákniny. Ďalšia štúdia ukázala, že u jedincov, ktorí zvýšili svoj príjem vlákniny potom, čo utrpeli infarkt myokardu, sa tiež znížilo riziko úmrtia z akejkoľvek príčiny, vrátane nových kardiovaskulárnych príhod. Výsledky štúdia boli zverejnené v časopise Time.

"Každé 10 gramové zvýšenie príjmu vlákniny za deň po srdcovom infarkte bolo spojené s o 15% nižším rizikom úmrtia z akejkoľvek príčiny počas štúdie. Je to prvá štúdia ktorá naznačuje, že u pacientov po srdcovom infarkte môže mať pridanie vlákniny do ich každodennej stravy veľký zdravotný prospech. Štúdie ukazujú, že potraviny s vysokým obsahom vlákniny môžu pomáhať v boji proti  zápalom, čo sú vždy potenciálne spúšťače srdcových infarktov a taktiež významne napomáhajú pri znižovaní hladiny cholesterolu LDL, ktorý sa môže časom vybudovať vo vnútri srdcových tepien."

Tento výskum tiež zistil inverzný vzťah medzi príjmom vlákniny a infarktami. Tí, ktorí jedia vysoko vláknitú stravu majú o 40% nižšie riziko vzniku srdcových chorôb. Výskum publikovaný v minulom roku tiež zistil, že na každých 7g viac skonzumovanej vlákniny spotrebovanej denne je riziko cerebrovaskulárnej príhody znížené o 7%.

Vláknina výživa pre črevnú mikrobiálnu flóru

Aby nedošlo k deficitu vlákniny, je potrebná komplexná, pestrá a vyvážená strava obsahujúca napríklad otruby, ovsené vločky, ovocie, orechy, zeleninu alebo obilniny.

article_photo (www.mdiet.sk)

Zdravie začína so správnou výživou a trávením a naša črevná mikroflóra nám vie veľmi napomôcť v dosiahnutí tohto cieľa. Takže musíme kŕmiť našu črevnú mikroflóru a zabezpečiť správne fungovania čriev. Štúdie dokazujú a taktiež kvantifikujú výhody stravy bohatej na vlákninu a poukazujú, že strava bohatá na vlákninu ďaleko presahuje svojím pozitívnym účinkom dopad na črevá a pozitívne ovplyvňuje vlastne celý organizmus. Ukazuje sa, že používanie potravinárskych doplnkov bohatých na vlákninu je pre správny chod organizmu často nevyhnutný. A jednou z hlavných  charakteristík dobrých výživových doplnkov s vlákninou je to, že obsahujú celý rad ako rozpustných tak nerozpustných typov vláknin a teda v tomto napodobňujú samu prírodu.

 

Autor:

MUDr. Richard Kozár MPH. 
MWM s.r.o., M.R.Štefánika 53, 960 01 Zvolen,
mail: info@mdiet.sk
 

Centrum Bratislava:

tel. č.: 0944 022 442

mail: info-ba@mdiet.sk
web: www.mdiet.sk

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Slovenskí žiaci sa prepadli ešte hlbšie

Výsledky slovenských školákov v testovaní PISA dlhodobo klesajú.

KOMENTÁRE

Hlúpneme. Kto a kedy to zastaví?

Výprask by si zaslúžili tí, ktorí zodpovedajú za nízku úroveň školstva.


Už ste čítali?