Termogenéza - prečo je dôležitá pri diéte

Autor: mdiet .sk | 19.10.2016 o 6:40 | Karma článku: 4,24 | Prečítané:  401x

Termogenéza - čo to vlastne znamená a prečo je dôležitá pri snahe o zníženie telesnej hmotnosti. Výhody bielkovinových diét v spojení s prirodzenou termogenézou.

Termogenéza sa stala často skloňovaným slovom pred zhruba 10-timi alebo 15-timi rokmi a aj keď je to zdanlivo jednoduchý koncept, v skutočnosti je oveľa zložitejší. V skutočnosti nie je mnoho ľudí, ktorí naozaj chápu, čo termogenéza predstavuje a čo môže urobiť pre tých, ktorí chcú schudnúť. Dôvodom môže byť to, že pojem "termogénny" bol ľubovoľne často a neoprávnene používaný mnohými dodávateľmi diétnych produktov, ktorí buď z nedostatku poznatkov o tom, čo ich výrobky obsahujú alebo prípadne neobsahujú sa jednoducho snažili zakryť ich nedostatky tým, že nazývali tieto produkty termogénnymi.

Najjednoduchšia definícia termogenézy je "výroba tepla" (výraz termogenéza je odvodený z gréckych slov pre teplo a pôvod). Termogenéza v podstate znamená generovanie energie v ľudskom tele, ktoré je vyvolané fyziologickými procesmi".

Telo využíva energiu pre neustále udržiavanie telesnej teploty a pre rad fyziologických procesov, ktoré prebiehajú vo všetkých bunkách a tkanivách a ktoré nás udržujú pri živote. O tejto energii nehovoríme ako o termogenéze, nakoľko je generovaná inými fyziologickými procesmi, ktoré využívajú látky z potravín, ktoré jeme, oxidujú sa priamo alebo nepriamo za použitia kyslíka zo vzduchu ktorý dýchame a premieňajú sa na molekuly s vysokým obsahom energie, ktoré posúvajú energetický obsah na iné procesy, ktoré potrebujú energiu na ich priebeh. Tieto procesy môžu byť v podstate považované za spaľovanie potravín pri nízkej teplote a to tak, že namiesto okamžitého uvoľnenia oxidu uhličitého a vody do "atmosféry" (čo by sa stalo ak by ste napríklad spaľovali jedlo priamo v ohni), je energia v tele uložená na krátku dobu tak, aby mohla byť použitá regulovaným spôsobom a aby sa len pomaly uvoľňoval oxid uhličitý ako aj voda. Táto energia, ktorá je priebežne generovaná a organizmom využívaná, aj keď by mohla byť opisovaná ako termogenéza (pretože skutočne ide o výrobu energie z "paliva"), sa označuje ako "odpočinkový metabolizmus" a často sa naň odkazuje ako na základný stav nášho metabolizmu keď všetko funguje iba na absolútnom minime a ide teda o takzvaný bazálny metabolizmus alebo aj metabolizmus pokojový. Miera tejto činnosti je potom označovaná ako "pokojová rýchlosť metabolizmu" alebo skrátene ako RMR, a predstavuje minimálne množstvo energie potrebnej na udržanie životných funkcií. Ak máme údaj o energetických nárokoch bazálneho metabolizmu jedinca, môžeme potom spočítať náklady na energiu v rôznych oblastiach činnosti, ktoré jedinec vykonáva rutinne každý deň a pridať tieto údaje k získaniu finálnej číselnej hodnoty pre čisté energetické nároky jedinca za jeden deň. Ide o dôležitý údaj, pretože nám hovorí, koľko kalórií môže jedinec zjesť každý deň bez toho, aby buď na váhe nabral alebo schudol.

O termogenéze začíname hovoriť až v momente, keď vidíme zvýšenie pokojového metabolizmu, ktorý sa vzťahuje k niečomu čo sme zjedli alebo k niečomu čo sme urobili.

Ako ste sa už mali možnosť presvedčiť z informácií v tomto texte, vždy potrebujeme niekoľko sto kalórií za deň nad naše RMR na pokrytie bežných činností a hoci tieto činnosti sú skutočne "niečo, čo sme urobili", nemali by sme ich aj napriek tomu počítať ako aktivity termogénne, hoci v skutočnosti cvičenie je naozaj termogénna činnosť a naše bežné denné aktivity sa počítajú ako cvičenia hoci iba cvičenia veľmi mierne.

To, čo sa v tele deje keď prijmeme potravu, je dobrým príkladom toho, prečo telo potrebuje vždy nejakú extra energiu. Jedlo ktoré jeme obsahuje zložité molekuly, ktoré musia byť rozložené skôr, ako ich môžeme vstrebať. Takže telo má v prvom rade na starosti vylučovanie tráviacich štiav a v zásade, či už hovoríme o slinách, žalúdočných šťavách, šťavách dvanástnika alebo tráviacich šťavách v zostávajúcich častiach tráviaceho systému, hovoríme tu o substanciách s vysokým obsahom vody a elektrolytov (ako sú sodné a chloridové ióny), proteínov (enzýmy) a niektorých ďalších faktoroch a procesoch potrebných pre správne fungovanie enzýmov. Hoci takáto sekrécia tráviacich štiav prebieha po celú dobu na nízkej úrovni, urýchľuje sa v momente keď si vložíme jedlo do úst. Potom pochopiteľne musí telo vynaložiť viac energie do prebiehajúcich tráviacich procesov; enzýmy, ktoré rozkladajú komplexné molekuly z ktorých sa skladá jedlo potrebujú energiu na rozbitie chemických väzieb vo veľkých molekulách a premeniť ich na menšie molekuly, ako sú cukry (zo škrobu) a amino-kyseliny (z proteínov), ktoré môžu byť následne telom absorbované. Vo väčšine prípadov, absorbovanie týchto malých molekúl cez steny tráviacej sústavy tiež vyžaduje energiu. A úplne nakoniec, tieto malé molekuly musia byť "spracované" v pečeni a ďalších tkanivách, aby bolo možné z nich extrahovať energiu, alebo ich previesť na látky, ktoré pomáhajú zachovať štruktúru a funkciu tela ďalšími rozličnými spôsobmi.

Takže pre extrahovanie energie a živín z potravín ktoré jeme, musí telo investovať extra energiu na konverziu potravy do pre telo použiteľnej formy. Dalo by sa to porovnať s procesom premeny ropy (toho druhu, ktorý prichádza z ropných vrtov) na benzín; ropa je "spracovaná" pri vysokej teplote za účelom jej premeny do formy, ktorá môže byť použitá pre poháňanie našich vozidiel. Inými slovami, investujete nejakú energiu, aby ste mohli získať ešte viac energie! Termogenéza, ktorá nastane keď prijímame potravu je teda obdobná. Investujeme nejakú energiu aby sme vyťažili z potravy maximum. Túto energiu, ktorú investujeme do tráviaceho procesu nazývame "termický efekt potravy" alebo "potravinová termogenéza" a ako sme už spomenuli, je vyvolávaná príjmom potravy, trávením, absorpciou a nakoniec metabolizovaním jedla.

Takže ako toto všetko súvisí s úsilím schudnúť?

Odpoveďou je, že keď sa snažíme schudnúť, najprv by sme sa mali uistiť, či náš metabolizmus je v optimálnom stave (žiadne skryté nedostatky vitamínov, minerálov a esenciálnych mastných kyselín), potom zvýšiť našu termickú reakcia na potraviny správnym výberom potravín, ktoré maximalizujú termogenézu a ak je to potrebné, zlepšiť ešte termický efekt voľbou správnych potravinových doplnkov, ktoré sa ukázali ako vhodne pre zlepšenie termogénnej akcie.
Pri príjme potravy, ako sme videli vyššie, telo zareaguje na príjem hlavných živín zo strany výberom energetického manipulačnému poplatku, ktorý predstavuje energiu, ktorú metabolizmus musí vytvárať na krytie nákladov spojených s trávením, absorbciou, rozložením a prebudovaním prijatých živín. To môže byť pomerne významné. Tak napríklad, proteín v primeraných množstvách môže zvýšiť RMR o 10% - 20% a to aj u jedincov s defektnou termogenézou. Tento nárast je pokiaľ ide o tuk trochu menší a najmenší u sacharidov.

TO VLASTNE ZNAMENÁ, ŽE HOCI KALÓRIE SÚ SI ROVNÉ SVOJOU ENERGETICKOU HODNOTOU A JE JEDNO ČI POCHÁDZAJÚ Z PROTEÍNOV, TUKOV ALEBO CUKROV, ROZDIEL JE V ICH TERMICKOM EFEKTE!!!

A toto je len jeden z dôvodov, prečo sú dobré diéty, ktoré sú založené na dostatočnom príjme bielkovín. Pridanie termogénneho potravinového doplnku do stravy môže pridať ďalších 5% alebo viac k termogénnemu účinku proteínu. Obrázok ukazuje aditívne účinky na termogénnu odozvu u tých istých obéznych dobrovoľníkov, ktorí dostávali proteínové jedlo, pričom o jeden týždeň neskôr im začal byť podávaný spoločne s proteínovým jedlom extrakt z pomarančovníka horkého.

Proteínové jedlo sa skladalo z dvoch tyčiniek ktoré spoločne predstavovali 30 g proteínu. To samo o sebe navýšilo rýchlosť metabolizmu o 13,8%. Dávka 35 mg zmiešaných citrusových alkaloidov z horkého pomaranča pridalo dalších 4,5% k navýšeniu rýchlosti metabolizmu. V oboch prípadoch zostávala rýchlosť metabolizmu nad východiskovou hodnotou takmer 6 hodín, čo je významné pretože to znamená, že akékoľvek ďalšie potraviny, ktoré by už boli skonzumované počas tejto doby by sa dostali do systému, v ktorom by už bol zvýšený metabolizmus a čistá kalorická hodnota (inými slovami energia ktorá by bola k dispozícii pre ukladanie vo forme tuku), by bola teda znížená.

Aby sme to teda celé parafrázovali v zjednodušenej forme, vytvorenie horúcejšieho ohňa nám pomôže spáliť viac kalórií a výsledkom je teda rýchlejšia strata nadbytočných kíl. Pacientom s nadváhou sa upraví diéta za účelom vytvorenia energetického deficitu a to takým spôsobom, aby získavali potrebnú energiu pre pokrytie svojich či už bazálnych metabolických požiadavok (udržiavanie tela v chode; RMR) alebo energetických požiadavok v podobe každodenných činností čo najviac z prebytočných tukových zásob. Bohužiaľ, väčšina z tých, ktorí potrebujú schudnúť, majú zlú termogénnu reakciu na jedlo. Okrem toho, ak je príjem energie znížený iba tým, že človek menej je a ničím iným, telo sa tiež prispôsobí tejto "dobe hladu", výsledkom čoho je, že rýchlosť metabolizmu postupne klesá a telo sa snaží zachovať jej očividné zásoby energetických rezerv tak dlho, ako je to možné. Dokonca aj tí s "chybnou termogenézou" však pozitívne reagujú na príjem termogénnych látok, ako sú bielkoviny, alebo už spomínaný výťažok z horkého pomaranča. Okrem toho, pomocou nízkokalorickej termogénnej diéty sa dá zabrániť prepadu rýchlosti metabolizmu, ktorý by inak mohol nastať a ktorý prispieva k dosiahnutiu cieľa vo forme spaľovania uloženého tuku. Viac o termogenéze a jej vplyve na redukciu hmotnosti sa dočítate na webe mdiet.sk.

Efektívna a účinná metóda ako schudnúť pod lekárskym dohľadom - nízkokalorická proteínova diéta!Efektívna a účinná metóda ako schudnúť pod lekárskym dohľadom - nízkokalorická proteínova diéta! (www.mdiet.sk)

Autor:

MUDr. Richard Kozár MPH. 
MWM s.r.o., M.R.Štefánika 53, 960 01 Zvolen,
mail: info@mdiet.sk
 

Centrum Bratislava:

tel. č.: 0944 022 442

mail: info-ba@mdiet.sk
web: www.mdiet.sk

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Slovenskí žiaci sa prepadli ešte hlbšie

Výsledky slovenských školákov v testovaní PISA dlhodobo klesajú.

KOMENTÁRE

Hlúpneme. Kto a kedy to zastaví?

Výprask by si zaslúžili tí, ktorí zodpovedajú za nízku úroveň školstva.


Už ste čítali?