Ako suvisí výživa, diabetes a fitness?

Autor: mdiet .sk | 24.1.2017 o 17:50 | Karma článku: 4,01 | Prečítané:  642x

Existujú tri typy diabetu: diabetes prvého typu, čo je autoimunitné ochorenie, pri ktorom pankreas produkuje veľmi málo inzulínu alebo dokonca inzulín žiadny. 

Diabetes druhého typu je do značnej miery spôsobovaný životným štýlom a vyskytuje sa prevažne u dospelých s pribúdajúcim vekom. Tehotenský diabetes sa u žien  vyskytuje v období tehotenstva a po pôrode zvyčajne zmizne. To naznačuje, že diabetu druhého typu môžeme ako predchádzať, tak ho aj zvrátiť. Aké sú teda kroky, vďaka ktorým sa môžeme uistiť, že diabetom druhého typu nikdy nebudeme trpieť, alebo ak už ním aj trpíme, čo robiť aby sa nám podarilo dostať sa z jeho zovretia? V skutočnosti sú tu tri  základné veci ktoré je nevyhnutné robiť, ale zároveň, nakoľko sú základné, sú tým pádom aj pre mnoho ľudí obtiažne, nakoľko vyžadujú v podstate úplnú zmenu životného štýlu.

  1. Cvičenie
  2. Diéta
  3. Výživa

Všetci poznáme tú obvyklú formulku "viac cvičiť a menej jesť". Realita je však oveľa viac zložitejšia. Dobré ale je, že doslova celý rad nedávnych štúdií nám dal množstvo informácií na to, aby sme vedeli, ako k tejto "jednoduchej" formulke pristupovať správne a dosiahnuť vďaka nej požadovaný úspech. Diabetes druhého typu sa dá ovládať pomocou liekov, ale tie majú niekedy nepríjemné vedľajšie účinky a kvalitu života diabetom trpiaceho človeka citeľne znižujú, takže asi stojí za to pozrieť sa na možné alternatívy.

Cvičenie pre diabetikov

15 rokov trvajúca štúdia, ktorá sledovala dve kontrolné skupiny s tým, že jedna kontrolná skupina sa správne stravovala a cvičila a druhá kontrolná skupina sa orientovala najmä na lieky zistila, že skupina, ktorá sa orientovala na zdravý životný štýl dokázala znížiť výskyt cukrovky u pacientov takmer o tretinu, na rozdiel od 18 % v skupine kde sa užívali iba lieky.

Výskum publikovaný v Medicine & Science in Sports & Exercise poukázal na to, že už po jednom jedinom miernom cvičení sa môže zlepšiť spôsob, akým naše telo reguluje glukózu v krvi a znižuje celkovú výšku hladiny cukru v krvi po jedle. Iné štúdie preukázali, že niečo medzi 3,5 a 6 hodinami cvičenia týždenne môže úplne zvrátiť diabetes mellitus druhého typu.

Americké organizácie College of Sports Medicine a American Diabetes Association vydali pokyny uvádzajúce, že mierne aeróbne cvičenie trikrát týždenne s nie viac ako dvoma po sebe nasledujúcimi dňami a v celkovej dĺžke asi 150 minút týždenne stačí nato, aby sa začali dostavovať výsledky.

Začiatočníci môžu začať s rýchlymi prechádzkami alebo intenzívnym plávaním a následne, ako sa ich fyzická kondícia zlepší, prejsť na mierne náročnejšiu aeróbnu aktivitu. Silové cvičenie by malo byť vykonané najmenej dvakrát týždenne a v dni keď človek nerobí silové cvičenie by mal robiť aspoň mierne aeróbne cvičenie. Už spomínaná štúdia však zistila, že kombinovaný aeróbny a silový tréning trikrát týždenne u jedincov s diabetom druhého typu má omnoho väčší prínos pri kontrole diabetu ako buď samotný aeróbny alebo len silový tréning.

Diéta pre diabetikov

Kakao Whey - hydrolyzovaný proteínový izolátKakao Whey - hydrolyzovaný proteínový izolát (www.mdiet.sk)

Stravovanie je samozrejme absolútnym základom účinnej  prevencie diabetu typu 2. A dokonca  viac než napríklad cvičenie. To ale  neznamená, že by sme sa mali až príliš v našej strave obmedzovať. Ako to už s obmedzeniami v skutočnosti býva, keď je ich priveľa, úplne prirodzene vedú k ich výraznému porušovaniu. A hoci len k občasnému, často jedno veľké porušenie vedie k tomu, že si človek povie, keď už som porušil dnes raz, tak môžem aj druhý krát, veď od zajtra budem zasa svoj režim dodržiavať, avšak opak je pravdou a ľudia znova rýchlo spadnú do zlého stravovania a ohrozia svoj celkový zdravotný stav ako aj svoje hmotnostné ciele.

Štúdie ukázali, že strava s vysokým obsahom tuku má negatívny vplyv na produkciu inzulínu v tele a zvyšuje pravdepodobnosť vzniku diabetu druhého typu. Takže zníženie príjmu tukov je prvým krokom. Okrem toho, posledné štúdie preukázali, že ak diabetici jedia zeleninu a bielkoviny ako prvé a sacharidy až následne, má to za následok výrazné zníženie hladiny glukózy v krvi. A hoci je v tomto smere potrebné urobiť ešte kus výskumnej práce, jasne sa nám črtá systém a spôsob, v akom poradí by sa mali  potraviny konzumovať a poukazuje to zároveň aj na rôzne chemické procesy v tele, ktoré sú správnou postupnosťou konzumovania potravín ovplyvňované. Toto všetko sú informácie, ktoré nám nakoniec môžu výrazne napomôcť v chápaní diabetu druhého typu a taktiež nám napomôcť v boji proti nemu.

Keď sme už spomenuli bielkoviny, nedávna štúdia zistila, že ľudia, ktorí jedia stravu s vysokým obsahom červeného mäsa, alebo výraznejšie priemyselne spracovaného mäsa vo všeobecnosti, mali vyššie riziko vzniku diabetu druhého typu v porovnaní s tými, ktorí jedli červené alebo spracované mäso len zriedka, takže na kvalitných bielkovinách skutočne záleží.

Treba taktiež spomenúť jednu dobrú správu hlavne pre diabetikov ktorí zároveň aj cvičia, že vedci zistili, že srvátkové bielkoviny, ktoré sú často užívané športovcami za účelom zlepšovania ich kondície, stimulujú produkciu jedného hormónu, ide o glukagónu podobný peptid 1 (GLP-1), a ten má za následok zvyšovanie produkcie inzulínu v tele.

Z hľadiska stravovania by potom mali ľudia trpiaci diabetom robiť nasledovné:

  1. Znížiť obsah tuku v ich strave,
  2. Držať sa vo všeobecnosti diét s nízkym obsahom tukov a sacharidov,
  3. Jesť najskôr zeleninu a bielkoviny a sacharidy až ako posledné,
  4. Konzumovať iba vysoko kvalitné bielkoviny a užívať srvátku ako prostriedok na posilnenie svojho bielkovinového príjmu.

U cukrovky druhého typu teda existuje predpoklad, že strava s vysokým obsahom bielkovín môže postup cukrovky zastaviť a v kombinácii s cvičením sa človek môže dokonca aj úplne vyliečiť.

Výživa pre diabetikov

Prírodné sladidlo na varenie a pečenie Sweetlift Cook je kulinárske sladidlo, ktoré je získané z rastlinných zdrojov a je ideálne na varenie a pečenie.Prírodné sladidlo na varenie a pečenie Sweetlift Cook je kulinárske sladidlo, ktoré je získané z rastlinných zdrojov a je ideálne na varenie a pečenie. (www.mdiet.sk)

Jedným z problémov s diabetom u všetkých jeho typov je to, že poškodzuje nervové zakončenia v tele čo vedie k zníženej spätnej väzbe, spomaleniu reakcií a k zhoršenej kontrole nad našim telom. Lekársky termín pre tieto sprievodné javy je periférna neuropatia a tá môže vážne ovplyvniť kvalitu života chorých na cukrovku.

Dobrú správu ale prinášajú mnohé štúdie, ktoré dokazujú, že poškodenie nervov môže byť úplne zvrátené za predpokladu, že pacient rozšíri svoju výživa o: Kyselinu alfa-lipoovú (ktorá chráni nervové bunky pred ďalším poškodením a pomáha pri oprave už poškodených nervových buniek), L-arginín, (ten zlepšuje krvný obeh), Omega-3 mastné kyseliny a Omega-6 kyseliny (ktoré tiež môžu pomôcť pri opravách nervov) a vitamíny skupiny B (existujú dôkazy, že užívanie vyváženého B komplexu napomáha organizmu pri periférnej neuropatii).

Užívať pravidelne nejaký extra panenský olivový olej v strave môže napomôcť opraviť veľa už poškodených nervov a môže tiež priamo napomôcť bojovať proti diabetu typu dva.

Záver

Diabetes druhého typu nemusí byť trvalý stav, ale musíme sa o to aktívne snažiť kontrolovaním nášho životného štýlu. Musíme robiť správne rozhodnutia, pokiaľ chceme byť fit. Ak máme nadváhu, mali by sme zhodiť, ak sa stravujeme, mali by sme jesť potraviny, ktoré pomáhajú nášmu telu zostať zdravšie a nie naopak. Kvalita proteínu ktorý konzumujeme je tiež nesmierne dôležitá a to najmä pokiaľ ide o prevenciu cukrovky druhého typu alebo zníženia jej dopadov na náš organizmus, ak ju už teda máme.

Telo je komplexná chemická továreň. Keď v nej veci nefungujú tak ako majú, ešte stále môžeme pracovať na zlepšení šancí na to, aby fungovala lepšie a aby v nej fungovala chemická vyváženosť, ktorá je tak potrebná a to prostredníctvom našich vlastných rozhodnutí a činov.

Efektívna a účinná metóda ako schudnúť pod lekárskym dohľadom - nízkokalorická proteínova diéta! Efektívna a účinná metóda ako schudnúť pod lekárskym dohľadom - nízkokalorická proteínova diéta! (www.mdiet.sk)

Autor:

MUDr. Richard Kozár MPH. 
MWM s.r.o., M.R.Štefánika 53, 960 01 Zvolen,
mail: info@mdiet.sk

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Na krádežiach munície si mohli privyrobiť aj vojaci. Sklady sa majú strážiť inak

Investície do zabezpečenia munície a ďalších vojenských objektov chýbajú už roky.

KOMENTÁRE

Kým nezmizne MiG, Gajdoš bude v kresle

V normálnom štáte by sa minister obrany rána vo funkcii nedožil.

DOMOV

Historička: Nerobme rovnaké chyby ako Rimania pri utečencoch

Vždy ju zaujímal stret civilizácií a spôsob, ako sa dokážu integrovať.


Už ste čítali?