Rozdiely medzi behom na bežiacom páse a behom vonku

Autor: mdiet .sk | 5.2.2017 o 9:34 | Karma článku: 4,28 | Prečítané:  1148x

Keď hovoríme o behu na bežiacom páse, vyvstáva tu jedna dôležitá otázka. Nakoľko je beh na páse obdobný tomu vonku? 

Hardcore bežci tvrdia, že beh na páse sa ani len nepribližuje behu v realite a že je tam teda zreteľný rozdiel, kvôli ktorému sa beh na páse nedá považovať sa "skutočný" beh. Vo väčšine prípadov zakladajú svoje tvrdenia najmä na rozdieloch, ktoré sú zreteľné nám všetkým na prvý pohľad.

Vonkajší beh vyžaduje, aby ste urobili všetku prácu len a len vy, ak sa chcete dostať z bodu A do bodu B. Musíte to byť vy a len vy, kto poskytne vášmu telu všetku pohybovú energiu. Avšak na bežiacom páse stojíte na mieste a "cesta" sa pohybuje pod vami. Pretože je to hnací remeň, na ktorom bežíte, je tak pochopiteľne dokonale rovný a dokonale hladký a navyše vo vnútri budovy nevzniká žiadny protivietor. Keď zoberiete toto všetko do úvahy, zdanlivo sa po vás pri takomto behu nevyžaduje toľko energie ako pri behu niekde po ceste vonku, takže to znamená že beh na bežeckom páse musí byť predsa jednoduchší, alebo nie?

Existujú dve oblasti vedy, ktoré nám pomôžu správne odpovedať na tieto otázky. Fyzika a biológia. Fyziku potrebujeme za účelom vytvorenia porovnania energetického výdaja na bežeckom páse v porovnaní s vonkajším behom a biológiu potrebujeme pre poskytnutie potrebných údajov o zapojenej biomechanike v každom z daných prípadov.

Pri behu na bežiacom páse spaľujete toľko isto energie ako keď bežíte po ceste

V štúdii, ktorá zahŕňala športovcov bežiacich na bežeckom páse s kontrolnou skupinou bežiacou vonku bolo preukázané, že spotreba O2 v oboch skupinách bežiacich na zhodné vzdialenosti pri obdobných rýchlostiach bola presne taká istá. Avšak, aby podmienky pre skupinu na bežiacom páse odrážali podmienky pri vonkajšom behu, bolo nutné spraviť 2 veci. Po prvé, nastaviť sklon bežeckej plochy na 1% a po druhé bolo nutné bežať rýchlosťou, ktorá prevyšovala 10 km/h. Ak boli tieto dva parametre splnené, beh na bežiacom páse bol rovnako dobrý ako vo vonkajších prostrediach, pokiaľ išlo o energetické nároky (počet spálených kalórií).

Štúdium týchto dvoch skupín ukázalo, že biomechanika behu na bežiacom páse a behu vo vonkajších podmienkach je prakticky rovnaká. Takže z biomechanického hľadiska je beh jednoducho beh bez ohľadu na to, kde sa práve uskutočňuje.

Ale to nie je celý príbeh.

Telo sa prispôsobuje svojmu okoliu

Telo je naozaj adaptívny stroj, ktorý bol navrhnutý tak, aby dokázal rýchlo reagovať na tlaky zo životného prostredia a prispôsobiť sa im. Nami preberaný prípad teda nie je žiadnou výnimkou. Telo sa prispôsobuje svojmu okoliu. Vonkajší svet a bežecký pás predstavujú dve odlišné prostredia, z ktorých každé funguje úplne inak. Ak napríklad chceme zrýchliť vo vonkajšom prostredí, musíme začať švihať rukami omnoho rýchlejšie a taktiež musíme začať vyššie dvíhať kolená. Naše telo začína meniť uhol a čím rýchlejšie ideme, tým viac sa nakláňame smerom dopredu.

Keď prebehli porovnávacie štúdie, vedci zistili, že kinematické uhly bedier, kolien, členkov a nôh na bežeckom páse boli identické s tými pri behu vonku. Pohyb bol do značnej miery rovnaký a len s malými rozdielmi, ktoré spadali do rozdielov v rámci štatistickej odchýlky. Pozemné sily generované na bežiacom páse boli tiež prekvapivo rovnaké v porovnaní  s tými vonkajšími. Napriek tomu, že bežiace pásy nám dávajú v porovnaní s vonkajším povrchom pocit omnoho väčšieho komfortu, v skutočnosti  je tu len malý rozdiel v tom, aká veľká je sila spätnej väzby od daného povrchu z každého jedného kroku.

Takže, ak spálené kalórie a kinematické uhly boli prakticky rovnaké, v čom bol rozdiel? Ako sa teda líši dopad daného prostredia na telo bežca ktorý v ňom beží? Odpoveď leží v dĺžke skokov.

Vonkajší bežec

Pri zrýchľovaní sa snažíme, aby sme mali  čo najkratší krok, ako je to len možné, pretože čas strávený vo vzduchu, keď nemáme kontakt s povrchom je doba, počas ktorej samozrejme spomaľujeme. Cestný bežec však zväčša robí o niečo dlhšie kroky, ktoré jeho telo nesú do trošku väčšej výšky ako napríklad šprintér a takýto bežec teda často nedokáže efektívne zrýchľovať. Za účelom lepšieho zrýchľovania je teda potrebné robiť také kroky, ktoré majú čo najviac plochú trajektóriu a to je spôsob behu, ktorý je typický presne pre šprintérov. Tu je teda dobre vidieť, ako sa nerovný alebo rovný terén dokáže prirodzene postarať o zmenu bežeckej techniky.

Bežec na páse

Keď však bežíme na bežiacom páse a bežecký pás pod nami zrýchľuje, chceme byť logicky vo vzduchu čo najdlhšie s cieľom udržať krok. Za účelom udržania našej pozície na hnacom remeni teda stačí zakaždým vyskočiť dostatočne vysoko. To znamená, že každý krok by mal mať čo najviac vertikálnu trajektóriu. Ide teda o úplne opačný prístup k behu ako v predošlom prípade.

Takže to je hlavný rozdiel medzi behom von a dnu. Bežecký  pás nám pomáha udržať formu a kondíciu a je svojimi účinkami na nerozoznanie od účinkov behu vonku, avšak keď príde na ladenie bežeckej techniky a schopnosti optimalizovať náš výkon zmenou techniky behu, vonkajší beh má určite veľkú výhodu.

Efektívna a účinná metóda ako schudnúť - nízkokalorická proteínova diéta! Efektívna a účinná metóda ako schudnúť - nízkokalorická proteínova diéta! (www.mdiet.sk)

Autor:

MUDr. Richard Kozár MPH. 
MWM s.r.o., M.R.Štefánika 53, 960 01 Zvolen,
mail: info@mdiet.sk
 

Centrum Bratislava:

tel. č.: 0948 327 585

mail: info@mdiet.sk
web: www.mdiet.sk

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala. Mandát premiéra do Salzburgu ministri nakoniec odsúhlasili na diaľku, Fico neprišiel na ohlásenú tlačovú besedu.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.


Už ste čítali?