Mýtus telesných typov

Autor: mdiet .sk | 26.3.2017 o 10:54 | Karma článku: 3,74 | Prečítané:  864x

Ešte stále existuje veľa fór, stránok a dokonca aj fitnes inštruktorov, ktorí používajú pre klasifikáciu telesných typov rozdelenie na endomorfný, mezomorfný a ektomorfný typ a udržiavajú tým mýtus, ktorý nemá žiadnu oporu vo vede

Naše telá sú nástroje, ktoré používame pre kontakt so svetom okolo nás a sú pre nás mimoriadne dôležité, takže stojí za to venovať im teraz aspoň trochu času, aby sme pochopili, kde mýty o telesných typoch končia a kde vlastne začína skutočná veda.

S teóriou somatotypov (vedecký termín pre telesné typy) prišiel v roku 1940 americký psychológ William Herbert Sheldon, ktorý používal vizuálne posudzovanie za účelom klasifikovania ľudských postáv na báze troch základných prvkov, ktoré pomenoval po troch zárodočných vrstvách embryonálneho vývoja: Endoderm (vývin zažívacieho traktu), Mezoderm, (vznik svalov, srdca a ciev) a Ektoderm (vznik kože a nervového systému).

V roku 1940 bolo v USA silné spoločenské hnutie, ktoré sa prikláňalo k Eugenike a Sheldonova Endo-Meso-Ekto a klasifikácia do tohto konceptu veľmi pohodlne zapadala. Napriek fyzickému aspektu Sheldonovej teórie bolo jeho skutočným cieľom spojiť svoje pozorovania s psychologickým pozorovaním, konkrétne mu išlo o psychologický make-up ľudí a asociácie, ktoré sa pridružovali k danému telesnému typu človeka. No a to bol základ pre teóriu takzvanej Konštitučnej psychológie.

Sheldon používal subjektívne klasifikačné techniky založené na jeho osobnom vizuálnom zhodnotení fyzických daností pokiaľ išlo o jeho testovacie subjekty. Jeho teória Konštitučnej psychológie však bola už dávno úplne zdiskreditovaná. Bohužiaľ klamlivosť fyzických klasifikácií pretrváva dodnes a je to naozaj veľmi zlý spôsob náhľadu na to, ako funguje ľudské telo, alebo ako môže ľudské telo naberať na svalovej hmote.

Dôvodom prečo tento nezmysel pretrváva ešte aj k dnešnému dňu je ten, že Sheldonova pôvodná výskumná asistentka Barbara Heath ešte viac jeho mylný koncept rozvinula. V šesťdesiatych rokoch sa tohto konceptu chytila Lindsay Carterová, ktorá ho posunula ešte ďalej a taktiež sa jej ho podarilo v 60. rokoch aj výrazne spopularizovať, čím vytvorila pre mnoho fitnes profesionálov pohodlný a nesprávny spôsob ako pristupovať k svojim klientom v domnienke, že je to koncept všeobecne platný a efektívny.

Antropometrické merania a vaše telo

Veda a naše vedomosti o tom, ako naše telo funguje sa vyvinula od 60. rokov doslova neuveriteľne a je naozaj čas, aby sme upustili od klasifikácie endo-meso-ekto mýtu. Po prvé, neexistuje ani jedna jediná osoba, ktorá je dostatočne presne opísaná aspoň jednou z týchto klasifikácií, čo znamená, že v najlepšom prípade tu hovoríme len o približných a v najhoršom prípade absolútne mylných odhadoch, kam ktorý človek vlastne svojím telesným typom spadá. Verte nám, že naozaj nechcete založiť svoj tréningový a výživový program na niečom, čo je až tak nepresné a často mylné.

Jedinou oblasťou, kde somatotypy vstupujú vážnejšie do hry z pohľadu športovej vedy a biológie je, keď začneme brať do úvahy antropometrické faktory pre stanovenie fyzickej kondície a fyzickej výkonnosti. Do antropometrických faktorov patrí telesná šírka a výška, telesná hmotnosť, hustota kostí a dokonca aj pomer kostí, nôh a paží vzhľadom k trupu.

Existuje celý rad faktorov ovplyvňujúcich antropometrické merania: genetika, výživa, environmentálne a kultúrne faktory a samozrejme pohlavie osoby. Štúdie vykonané výskumníkmi na univerzite v Madride ukázali, že antropometrické miery môžu určiť fyzickú výkonnosť subjektu, ktorý potom môže byť vhodne zaradený do jedného z bežne používaných somatotypou.

Existujú štyri kľúčové veci ktoré si treba zapamätať:

1. Každý človek je kombinácia všetkých troch somatotypov založených na zložitosti ich antropometrických telesných konštrukcií. Niekto môže byť vysoký, ťažký a stále relatívne dosť svalnatý vzhľadom na svoju veľkosť. Niekto iný môže byť nízky, ľahký a taktiež svalnatejší. Nemôžete zakladať žiadne tréningy alebo nutričné plány len na vizuálnom aspekte, na tom ako vyzeráte, alebo aký ste ťažký. 

2. Fyzická výkonnosť nemá nič spoločné s somatotypom a všetkým, čo súvisí s fyzickou silou, vytrvalosťou, koordináciou a celkovou schopnosťou tela úspešne koordinovať svalové skupiny počas výbušnej námahy, zahŕňajúcej napríklad koncentrické alebo excentrické pohyby svalov. 

3. Fyzická zdatnosť je nezávislá na somatotype. To znamená, že schopnosť svalov robiť konkrétnu prácu v určitom kontexte a zregenerovať sa v  dostatočne krátkom čase na to, aby mohli byť znova namáhané naozaj nemá nič spoločne s tým aký telesný typ predstavujete. Len pre príklad, ako boxer ťažkej váhy tak aj maratónsky bežec sú v dobrej kondícii, no aj napriek tomu vyzerajú úplne odlišne.

4. Populárne prepojenie medzi typom tela a jeho metabolizmom je už úplný a prvotriedny nezmysel. Aj keď existujú rozdiely v takzvanom základnom metabolizme, ktorý udáva množstvo kalórií, ktoré telo spáli v stave pokoja a to pre každý typ udávaného telesného typu, reálny pohľad na metabolizmus dostaneme na základe našej skutočnej svalovej výbavy a individuálnej úrovne aktivity, ktorú vykonávame.

Takže čo predurčuje, ako naberáme svalovú hmotu?

Otázka ktorá nám zostáva teda je: Ak telesný typ v skutočnosti neindikuje to, ako ľahko alebo rýchlo môžeme naberať svalovú hmotu, je tu niečo, čo nám to indikovať môže?

Svaly narastú iba také silné, ako im to dovolia úponové body a tie sú tvorené šľachami a kosťami. Silné šľachy a silné kosti umožňujú vytvárať silné a mohutné svaly. Vzhľadom na to, že  kosti a šľachy silnejú prostredníctvom fyzickej aktivity ktorú umožňujú práve svaly.

V tomto okamihu nám vstupuje do hry výživa. Kosti vyžadujú vápnik a vápnik musí byť teda dostatočne zastúpený v potrave. Kombinácia dostatku vápnika a dostatočne húževnatých výkonov pri ktorých často generujeme silu až 4G (čo je asi štvornásobok váhy nášho vlastného tela, ktorá sa aplikuje na naše svalstvo a kosti), začne mať po čase vplyv na hustotu našich kostí. Ako sa kosti stávajú hustejšími, dokážu podporovať väčšiu námahu generovanú svalmi, takže svaly môžu začať rásť rýchlejšie.

Recept pre budovanie svalov je potom taký, aký aj vždy bol a je aj samozrejme rovnaký pre každého jedného z nás bez rozdielu:

  • Správna výživa
  • Pravidelné cvičenie
  • Dostatok spánku (Spánok je pre telo kľúčový pri obnove poškodených svalových vlákien a budovaní novej svalovej hmoty)

Ľudia s kosťami, ktoré sú už husté z dôvodu ich dobrého životného štýlu to budú mať jednoduchšie pri naberaní svalovej hmoty, ako ľudia ktorí len cvičiť začínajú. Ženy, ktorých kosti nie sú všeobecne tak husté ako kosti mužské musia trénovať oveľa ťažšie, aby dosiahli jasne viditeľné výsledky.

To, koľko daný človek spáli pokiaľ ide o jeho základný metabolizmus závisí na jeho hmotnosti, pomere svalov k tuku, úrovni fyzickej a duševnej aktivity (mozog si vyžaduje až 20% z celkovej dodávky krvi v tele), jeho výške, potravinám ktoré konzumuje (či napríklad konzumuje rýchlo sa do krvi uvoľňujúce sacharidy z rôznych sladkostí, alebo naopak pomaly sa uvoľňujúce sacharidy z ovocia s vysokým obsahom vlákniny, alebo z  tmavých cestovín, či priemyselne nespracovanej ryže atď.)

To znamená, že správnou kombináciou tréningu a  správnej výživy môže doslova ktokoľvek bez ohľadu na svoju veľkosť naberať svalovú hmotu a formovať svoje telo podľa svojich predstáv. Treba ale dodať, že nie každý môže naberať rovnaké množstvo svalovej hmoty rovnakou rýchlosťou.

Vzorec pre chudnutie či priberanie je rovnaký pre všetkých bez výnimky. Ak jete viac než spálite, budete priberať, ak budete jesť menej ako spálite budete chudnúť. Ako sa zdá, pred základnou vedou jednoducho niet úniku.

Efektívna a účinná metóda ako schudnúť  - nízkokalorická proteínova diéta! Efektívna a účinná metóda ako schudnúť - nízkokalorická proteínova diéta! (www.mdiet.sk)

Autor:

MUDr. Richard Kozár MPH. 
MWM s.r.o., M.R.Štefánika 53, 960 01 Zvolen,
mail: info@mdiet.sk
 

Centrum Bratislava a Banská Bystrica:

tel. č.: 0948 327 585

mail: info@mdiet.sk
web: www.mdiet.sk

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Zbrane zo Slovenska znovu zabíjali v zahraničí

Hoci sa medzinárodná operácia začala už v marci, slovenského predajcu zbraní doteraz nikto nekontaktoval.

DOMOV

Rok 1994: Keď sa valec Mečiar naplno rozbehol krajinou

Vladimíra Mečiara z postup premiéra dvakrát odvolali a vždy sa vrátil.

DOMOV

Dobré ráno: Slovensko sa stalo zbraňovým rajom pre teroristov

Zbrane zo Slovenska zásobujú i mafiánov.


Už ste čítali?