Ako dýchať a chudnúť?

Autor: mdiet .sk | 4.4.2017 o 6:40 | Karma článku: 3,50 | Prečítané:  677x

Dýchanie je jednoduché. Pretože dýchame od chvíle, kedy sme sa narodili, sotva sa niekedy nad ním pozastavíme, aby sme zvážili ako dýchame. To však neznamená, že neexistuje žiadny správny spôsob, ako to cielene a správne robiť.

Rytmus dýchania ktorý si ustanovíme keď cvičíme, následne určuje efektivitu pohybu nášho tela, čo má zasa za následok určovanie kvality nášho športového výkonu. Dôvodom prečo je dýchanie predmetom toľkých diskusií je ten, že môžeme dýchať pomocou mnohých dýchacích techník.

Počas dňa, keď je z nás  väčšina  len mierne fyzicky aktívna, dýchame prevažne plytko a hlavne nosom. Počas cvičenia je najlepší spôsob, ako dýchať kontrolované a hlboké vdychovanie nosom a následné  vydychovanie ústami. Ako sa postupne náročnosť cvičenia stupňuje a nároky na naše pľúca narastajú (a to aj vďaka celkovej únave organizmu), potrebujeme stále viac a viac kyslíka. Naše dýchanie sa teda stáva ešte hlbším a ešte rýchlejším a dá sa povedať, že je to práve dýchanie, ktoré nakoniec stanoví, koľko kalórií nakoniec spálime a ako efektívne naše svalstvo pracuje.

Celá debata okolo správneho dýchania sa vlastne točí okolo dvoch spôsobov dýchania. Jedným je nádych cez nos a výdych cez ústa, a ten druhý je nádych aj výdych cez ústa. Zdalo by sa, že pokiaľ dostaneme do našich pľúc a následne do nášho svalstva dostatočný objem vzduchu, je predsa úplne jedno, akým spôsobom dýchame alebo nie?

Veci však nie sú úplne tak jednoznačné a aj nové štúdie jasne ukazujú, že každý spôsob, ktorým sa rozhodneme dýchať prináša niektoré konkrétne a veľmi špecifické efekty a že skutočne existuje optimálny spôsob, ako vdychovať či vydychovať, hlavne ak sme pod extrémnou fyzickou záťažou.

Dýchanie aktivuje  mozog

Štúdie používajúce Funkčnú Magnetickú Rezonanciu jasne ukazujú, že keď dýchame nosom a vydychujeme ústami, tak sa v mozgu aktivujú nervové dráhy, ktoré nie sú aktivované v prípade, že dýchame len ústami. Tieto nervové dráhy sa nachádzajú v celej oblasti mozgu zvanej amygdala, ktorý je pevne spojený s emocionálnym spracovávaním, najmä pokiaľ ide o emócie strachu.

Princípom je to, že keď sme v strese, či už fyzickom, emocionálnom alebo psychickom, tak nádychy nosom a vydýchnutia ústami nám umožňujú lepšie kontrolovať naše emócie a zostať tak prípadne v pokoji aj pod stresom. Inými slovami, fyzický dôsledok stresu má na nás pri takomto spôsobe dýchania omnoho menší dopad a teda reagujeme z fyziologického hľadiska na stres omnoho, omnoho lepšie.

To by naznačovalo, že z čisto fyzického hľadiska, keď sa hlboko nadychujeme nosom a následne vydychujeme ústami, nám tento spôsob dýchania umožňuje naštartovať viac optimalizovaný proces. Avšak to ešte nie je všetko.

Dýchať a chudnúť

Vzhľadom k tomu, že dýchanie je to, čo aktivuje náš metabolizmus, tak rovnomerné a hlboké dýchanie počas celého dňa môže navýšiť našu spotrebu kalórií, niekedy až o 600 kalórií denne. Z biomechanického hľadiska hlboké dýchanie taktiež zapája viac svalov okolo bránice a pomáha posúvať hornú časť tela v oveľa väčšej miere.

Experti v American Exercise Physiology Institute odhadujú, že ľudia, ktorí dýchajú zhlboka, spaľujú asi o 20% kalórií viac ako ľudia, ktorí dýchajú plytko. To teda znamená, že v prípade hlbokého dýchania spálime kalórie navyše bez potreby zvyšovania úrovne našej fyzickej aktivity.

Hlboké dýchanie tiež pomáha zmierniť stres. Taktiež pomáha okysličovať krvné riečisko, čo má za následok napomáhanie s mentálnou jasnosťou nakoľko má  mozog  v takomto prípade vždy dostatočné množstvo kyslíka. Hlboké dýchanie tiež napomáha vytvárať podmienky pre pľúca, aby sa vo väčšej miere rozpínali, čo zlepšuje aeróbne výkony, keď napríklad robíme vysoko intenzívne intervalové tréningy alebo beh.

Záver

Vzhľadom k tomu, že všetci máme rušné a stresujúce životy, neustále hľadáme spôsoby, ako pracovať čo najrozumnejšie a nie len najťažšie. Správne dýchanie počas celého dňa je asi najjednoduchšia a pritom najrozumnejšia vec, ktorú môžeme pre seba urobiť, nakoľko sa na správne dýchanie viaže tak veľa výhod a to okamžite, ako s ním začneme. 

Rýchla a účinná metóda ako schudnúť - bielkovinová diéta M.DietRýchla a účinná metóda ako schudnúť - bielkovinová diéta M.Diet (www.mdiet.sk)

Autor:

MUDr. Richard Kozár MPH. 
MWM s.r.o., M.R.Štefánika 53, 960 01 Zvolen,
mail: info@mdiet.sk
 

Centrum Banská Bystrica:

tel. č.: 0902 374 700

mail: info@mdiet.sk
web: www.mdiet.sk

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Kotlebova dymová clona zakrýva väčší útok

Kým sa sústredíme na kreslo Mariana Kotlebu a okrajovo Milana Uhríka v Nitre, ĽSNS sa chystá zabrať stovky miest naprieč všetkými župami.

DOMOV

Smer vyzýva Lipšica, aby Žitňanskú požiadal o mimoriadne dovolanie

Lipšic dostal podmienečný trest tri roky.


Už ste čítali?